Forum www.racingbb.fora.pl Strona Główna www.racingbb.fora.pl
Forum motoryzacyjne Bielska-Białej
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Masz CB? Tuninguj!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.racingbb.fora.pl Strona Główna -> Forum Główne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ortes
Administrator



Dołączył: 18 Maj 2013
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 18:47, 21 Maj 2013    Temat postu: Masz CB? Tuninguj!

Zrób tuning swojego CB-RADIA
Niemal każde CB-radio można poprawić, tak aby odbierało i nadawało lepiej, a przy okazji szumiało mniej. Niestety, nie zrobimy tego sami, potrzebna jest pomoc fachowca

Tuning samochodów to nic nowego, ale niewielu kierowców słyszało o tuningu radia CB. Tymczasem poprawianie takiego sprzętu ma sens. Nie chodzi tu jednak wcale o brutalne zwiększanie mocy, ale o poprawienie właściwości użytkowych sprzętu.

Fachowe poprawki najbardziej przydadzą się nowym urządzeniom, bo w przeciwieństwie do starszych modeli jest to zwykle wielkoseryjna masówka. W przypadku tańszych, amatorskich urządzeń nie ma mowy o tym, żeby w fabryce ktokolwiek dokładnie sprawdził czy dostroił radio – wystarczy, żeby jako tako działało.

Do tego dochodzą efekty oszczędności, na które producenci decydują się przy wytwarzaniu sprzętu. Na szczęście w wielu modelach takie niedoróbki można stosunkowo łatwo usunąć, a efekty drobnych modyfikacji są naprawdę wyraźnie zauważalne dla użytkownika.

Często usługę „dopieszczenia” radia oferują sprzedawcy sprzętu, niekiedy za symboliczną opłatą. Później trzeba zapłacić za to więcej – koszt poprawienia radia zwykle waha się w granicach od 40 do 250 zł, w zależności od ilości modyfikacji oraz typu przerabianego sprzętu.

Dostrajanie częstotliwości
Radia CB sprowadzane do Polski bardzo często wymagają przestrojenia. Wynika to z tego, że w naszym kraju radia – jak to określają fachowcy – działają „w zerach”, a w wielu innych krajach – „w piątkach”.

W Polsce kanał 20 ma np. częstotliwość 27,200 MHz, a np. w Niemczech – 27,205 MHz, ponieważ inaczej podzielony jest raster częstotliwości. Jeśli radio nadaje (lub odbiera) w niewłaściwym standardzie, to komunikaty mogą być słyszalne, ale będą bardzo niewyraźne lub zniekształcone, skróci się też zasięg łączności.

Co do przestrajania – często jest ono wykonywane byle jak i radio pracuje między „piątkami” a „zerami” – to bardzo częsta przypadłość tanich urządzeń. Ustalenie i skorygowanie częstotliwości to pierwszy zabieg, który warto wykonać – często już po poprawa w komforcie korzystania z urządzenia jest ogromna.

Uwaga! Nawet jeśli mamy radio „multistandardowe”, czyli z możliwością przełączania między „zerami” a „piątkami”, to i tak warto poprosić w serwisie o sprawdzenie, czy jest ono właściwie zestrojone.

Poprawianie czujności
Większość odbiorników daje możliwość podwyższenia czułości, tak żeby radio zbierało więcej sygnału. Fabrycznie czułość ustawiana jest zwykle na średnim poziomie, bo im czulsze radio, tym bardziej uciążliwe mogą się okazać szumy i zakłócenia.

Dlatego samo podwyższenie czułości zwykle przynosi efekt odwrotny do oczekiwanego – wprawdzie słabe sygnały stają się lepiej słyszane, ale trudniej je wyłowić spośród ogólnego jazgotu wydobywającego się z radia.

Dopiero po zastosowaniu np. lepszych filtrów przeciwzakłóceniowych oraz filtra tzw. pośredniej częstotliwości polepszy się odbiór (więcej w boksiku 3 na następnej stronie).

Warto jednak pamiętać, że dla jakości odbioru olbrzymie znaczenie ma antena. Jeśli będzie to krótki „kikutek” o niskiej skuteczności, to nawet najczulszy odbiornik niewiele da.

Zasada jest prosta – im dłuższa antena, tym łatwiej uzyskać dobre efekty. Krótkie anteny, żeby były skuteczne, muszą mieć skomplikowaną konstrukcję. Trzeba też pamiętać o tym, by dostroić antenę do konkretnego samochodu.

Poprawa selektywności odbiornika, wymiana filtrów
Dzięki stosunkowo prostej modyfikacji można w wielu radiach sprawić, że odbiór stanie się znacznie czystszy. Należy w tym celu wymienić filtr tzw. pośredniej częstotliwości. Przy tej przeróbce chodzi o to, żeby na konkretnym kanale radio odbierało jak najmniej zakłóceń pochodzących z sąsiednich kanałów.

Stosując tzw. węższy filtr, czyli taki, który skuteczniej odcina sygnały nadawane na innych częstotliwościach niż właściwa dla danego kanału, ryzykujemy jednak tym, że przestaniemy słyszeć komunikaty nadawane z kiepskich lub źle zestrojonych urządzeń, których na naszych drogach nie brakuje.

Dobra wiadomość jest jednak taka, że kierowcy ciężarówek, którzy są najlepszym źródłem wiarygodnych informacji drogowych, z reguły dbają o to, by mieć sprawny, dobrej jakości sprzęt.

Producenci celowo stosują „szerokie filtry”, bo zapewniają one większą tolerancję dla błędów w zestrojeniu sprzętu. Filtrów pośredniej częstotliwości nie należy mylić z filtrami przeciwzakłóceniowymi, montowanymi na obwodzie zasilania.

Więcej mocy
Radia CB używane bez pozwoleń nie mogą mieć mocy wyższej niż 4 waty. Podniesienie mocy nie jest trudne, wystarczy wymienić tranzystor końcówki mocy. Niewielkie podwyższenie mocy nieznacznie zwiększy zasięg radia.

Jednak używanie radia o znacznie wyższej mocy też nie ma sensu – co z tego, że nasze pytania będzie słychać dalej, jeśli my nie usłyszymy odpowiedzi od innych kierowców. Lepszym rozwiązaniem jest np. zastosowanie mikrofonu ze wzmocnieniem, który poprawi tzw. modulację.

Zdaniem eksprerta
Można poprawić fabrykę Radio CB zestrojone w precyzyjny sposób i na specjalistycznych przyrządach ma szansę osiągnąć lepsze parametry w stosunku do modeli fabrycznych. Modyfikacja CB–radia może polegać na poprawie selektywności, i czułości, jak również podniesieniu odporności na silne sygnały oraz na korekcie głębokości modulacji.

Sylwek Perka - ekspert z firmy autoradia.pl

Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.racingbb.fora.pl Strona Główna -> Forum Główne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin