Forum www.racingbb.fora.pl Strona Główna www.racingbb.fora.pl
Forum motoryzacyjne Bielska-Białej
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Słowniczek rajdowca

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.racingbb.fora.pl Strona Główna -> Hyde Park
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ortes
Administrator



Dołączył: 18 Maj 2013
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 19:34, 18 Maj 2013    Temat postu: Słowniczek rajdowca

A
A grupa - samochody z zaawansowanymi przeróbkami technicznymi podnoszącymi ich osiągi i właściwości jezdne
adrenalina - silnie uzależniająca substancja, produkowana przez gruczoł nadnercza; u niektórych osób wysoki poziom
adrenaliny powoduje również niekontrolowane wydalanie m.in. płynów fizjologicznych
aktywne dyfry - blokujące dyferencjały (najczęściej przedni i środkowy) sterowane aktywnie przy pomocy elektroniki; jedną
z funkcji aktywnych dyferencjałów jest automatyczne odłączanie tylnego napędu przy zaciągnięciu ręcznego hamulca
ALS – patrz podtrzymanie turbo (ang. Anti Lag Strategy)
Aaltonnen - kontrolowany obrót samochodu o 360 stopni w płaszczyźnie poziomej; możliwy jest również podwójny Aaltonnen (720 stopni) i pochodne
amorki - amortyzatory
asfaltowe zawieszenie - obniżone zawieszenie o twardej charakterystyce, przeznaczone na odcinki asfaltowe
ATB - szpera helikalna (ang. Automatic Torque Balancing)
ATTS - aktywne dyfry (ang. Active Torque Transfer System)
automobilklub - organizacja mafijna, do której musisz się wkupić jeżeli chcesz uprawiać rajdy samochodowe
AWD - napęd na cztery koła (ang. All Whell Drive)

B
B grupa - obudowany tworzywem silnik na kołach; dzisiaj wspominana tak, jak piłkarska drużyna Kazimierza Górskiego
balaklawa - ognioodporna i przeciwpotna kominiarka zakładana pod kask
baobab - drzewo, najczęściej trafnie zaliczone
bar - jednostka ciśnienia; używana jest najczęściej do określenia ciśnienia powietrza podawanego przez turbosprężarkę
barany - kolektor wylotowy
bączek - przydarza nam się, kiedy tył samochodu wyprzedza przód
biuro rajdu - centrum organizacyjne rajdu; w biurze rajdu obraduje ZKS i wydawane są oficjalne komunikaty
BK - badanie kontrolne (BK 1, BK 2)
blacha - gwarowe określenie pucharów dla zwycięzców rajdu
bloki - hamulce
boczki - jazda poślizgami
BOV - zawór odciążający łopatki turbiny przy zdjęci nogi z gazu; powoduje charakterystyczne ‘ćwierkanie’ silnika
brechę ciągnąć - ciągnąć hamulec ręczny
BT - badanie techniczne samochodu przed rajdem i po jego zakończeniu; obecnie używa się nazwy BK
buty - opony
bum-bum - patrz podtrzymanie turbo (ang. bang-bang)

C
cafe driver - kierowca wyczynowy, który swój kunszt i mistrzostwo ujawnia zwykle tylko przy barowym stoliku
chip - układ scalony znajdujący się w komputerze sterującym pracą silnika.
chronometrażyści - komisarze odpowiadający za pomiar czasu na zawodach oraz za poprawną pracę sprzętu pomiarowego
ciąć zakręt - określenie rzucane przez pilota w kierunku kierowcy, sugerujące mu niszczenie przydrożnej zieleni na
najbliższym zakręcie
ciągnąć rękaw - zaciągnąć hamulec ręczny
co'driver - pilot
Coralba - komputer pokładowy dla pilota, który mierzy wszystko co tylko jest do pomierzenia; patrz też halda
cywil - samochód przeznaczony do treningów lub rodzinnych wyjazdów za miasto
czarne - asfalt, droga
czarny lód - specyficzny rodzaj lodu, występujący głównie podczas Rajdu Monte-Carlo; jest trudny do zauważenia

D
dać slajda - pójść poślizgiem
defekt - uciążliwa przypadłość zwykle nękająca samochody wszystkich zawodników oprócz pierwszego na mecie
deszcze - opony na deszcz
dławicha - zwężka
dno - określenie w języku pilota oznaczające przejechanie zakrętu pełnym gazem
dojazdówka - odcinek drogi np. między OS-ami; pokonywany jest w zwykłym ruchu drogowym z poszanowaniem
obowiązujących przepisów ruchu drogowego
dojście na trzy - dojazd do zakrętu z jednoczesnym rzuceniem auta trzy razy aby dohamować i bokiem wejść w niego mniej
popularne są dojścia na 4 albo 17
driver - kierowca
dupościski - fotele kubełkowe
dupowóz - samochód przeznaczony do bliżej nieokreślonych celów innych niż rajdowe
dyfer - patrz mechanizm różnicowy
dyferencjał helikalny - dyferencjał (szpera) o mechanicznej zasadzie działania poprawiający rozłożenie momentu
obrotowego między kołami lub osiami; dyferencjał helikalny nie blokuje tak jak dyferencjał płytkowy
dyferencjał płytkowy - tradycyjny mechanizm różnicowy z płytkowym (sprzęgło wiskotyczne) układem blokującym
dyfuzor - spoiler lub jego część ukierunkowująca strugę powietrza
dyktando - to, co czyta pilot na oesie
dyplom leśnika - można zdobyć wycinając swym pojazdem odpowiednią ilość drzew; uwaga! nielegalna wycinka grozi
wysokimi grzywnami
dyrektor rajdu - w dawnych, dobrych czasach funkcja ta nazywała się Komandor Rajdu
dyskwalifikacja - jedna z kar regulaminowych polegająca na odebraniu osobie, której ona dotyczy, prawa uczestnictwa we
wszystkich zawodach; w potocznym języku określeniem dyskwalifikacja często nazywa się wykluczenie
dzida - zazwyczaj długi i prosty odcinek drogi, przejeżdżany z pełną prędkością; lub też ryzykowna jazda
dzbanek - gwarowe określenie pucharu; patrz też wazon
dzwon - potoczne określenie wypadku podczas rajdu

E
E - symbol E umieszczony w białym kółku z czerwoną obwódką oznacza system gaśniczy
ekolodzy - przejawiająca skłonności samobójcze grupa miłośników trawy i innych przejawów życia, najczęściej występująca
stadnie w pobliżu rajdu
elektroniczne dyfry - patrz aktywne dyfry
etap - każda część rajdu przedzielona co najmniej 9-cio godzinną przerwą; zwykle 1 dzień rajdu - 1 etap

F
F2 - klasyfikacja samochodów obejmująca pojazdy z przednim napędem, z silnikiem do 2 litrów bez turbosprężarki
fabryczny kierowca - kierowca startujący w teamie fabrycznym
fabryczny team - zespół sportowy uczestniczący w rajdach, najczęściej RSMŚ, w który zaangażowana jest fabryka samochodów wystawiająca swój produkt; samochody wystawiane przez team fabryczny są najbardziej zaawansowane technicznie
fair play - określa uczciwe i honorowe zachowanie się w czasie rywalizacji sportowej; istnieje też nagroda fair play
falstart - istnieje wówczas, gdy zawodnik pozostający pod poleceniami startera porusza się do przodu z określonej
pozycji przed podaniem właściwego sygnału do startu
FIA - Międzynarodowa Federacja Samochodowa (fr. Federation Internationale de l'Automobile)
fizyczny - kierowca
fly by wire - określenie skrzyni biegów bez mechanicznego połączenia tradycyjnymi linkami z lewarkiem (połączenie
tylko poprzez przewody elektryczne); testuje się również pedał gazu 'fly by wire'
fly off - określenie hamulca ręcznego nie blokującego się w górnym położeniu
folia serwisowa - wymagana regulaminem płachta foliowa, którą zabezpiecza się podłoże podczas czynności serwisowych
french gearbox - pseudo N-kowa, wzmocniona skrzynia biegów, lecz o takich samych przełożeniach, jak seryjna
FT 3 - specyfikacja bezpiecznych (gumowy baniak w aluminiowej ramie) zbiorników paliwa
FWD - napęd na przednie koła (ang. Front Whell Drive)

G
gazownia - patrz klatka; (rzadko używane)
generalka - końcowa klasyfikacja generalna rajdu bez podziału na grupy i klasy
GKSS - Główna Komisja Sportu Samochodowego; społeczny organ ZG PZM powołany do kierowania, programowania,
opiniowania i wnioskowania w dziedzinie sportu samochodowego w RP
główny wyłącznik prądu - obowiązkowy wyłącznik, odcinający wszystkie obwody prądu; na zewnątrz samochodu jest
oznaczony symbolem błyskawicy w niebieskim trójkącie z czerwoną obwódką
gorący fotel - miejsce dla pilota
grill WRC - specjalna, okolicznościowa wersja grilla, organizowana zwykle podczas lub bezpośrednio po zakończeniu rajdu
grupa - podział samochodów rajdowych wg zakresu dozwolonych przeróbek; istnieje grupa A i grupa N

H
H grupa - są to samochody, których homologacja FIA w grupach N, A i B straciła ważność wyłącznie z powodu upływu terminu obowiązywania
Halda - zestaw wskaźników dla pilota zawierający głównie odległościomierz; nowoczesną odmianą haldy jest komputer pokładowy wyświetlający i rejestrujący tyle parametrów, że nawet niektórzy piloci nie znają wszystkich jego możliwości
hamowanie na drzewie - wbrew pozorom jest to komenda pilota, mówiąca kiedy należy zacząć hamowanie przed zakrętem (na wysokości np. drzewa)
heble - hamulce
Helvetica Bold - taką właśnie czcionką powinieneś mieś wypisane nazwiska na bocznych szybach
homologacja - dokument określający zakres możliwości udoskonaleń pojazdu; homologacja dotyczy każdego samochodu z osobna z podziałem na grupy A i N; często odnosi się do załącznika J
hopa - nierówność jezdni, na której samochód traci kontakt fizyczny z Matką Ziemią

I
intercooler - chłodnica powietrza doładowującego; obniżając jego temperaturę zmniejszamy objętość - więcej zmieści się do cylindrów
interkom - urządzenie, przez które pilot i kierowca prowadzą pogawędki o mijanych właśnie atrakcyjnych kobietach
itinerer - notatki nawigacyjne pilota dostarczane przez organizatora rajdu; część dotyczącą OS-ów jest wykonywana
przez zawodników samodzielnie z większą dokładnością podczas zapoznania się z trasą rajdu

J
jechać na Maekinena - jazda bez jednego koła
jechać na Kuzaja - jazda tylko z jednym kołem
jechać na pająka - patrz jechać w klatce
jechać w klatce - podróżować na tylnych siedzeniach (których zwykle nie ma) pomiędzy rurami klatki bezpieczeństwa

K
K - (K1, K2, K3) 'numery' załogi zamykającej stawkę zawodników; załogi z 'K' jadą najczęściej bez pomiaru czasu w celu uzyskania punktów do licencji RI
kapcie - określenie szerokich opon lub częściej uszkodzenie opony
karta drogowa - karta przeznaczona do wpisywania wiz w różnych punktach kontroli przewidzianych na trasie
karta identyfikacyjna - papierek wiszący na bocznej szybie rajdówki; zawiera zdjęcia zawodników, żeby dziewczyny wiedziały jak załoganci wyglądają bez kasków
karta kontroli wypadków - karta wymagana w czasie uczestnictwa zawodnika w zawodach międzynarodowych
kary - są nakładane za pogwałcenie regulaminów obowiązujących na zawodach
kasa misiu, kasa... - bezwzględnie najważniejszy czynnik umożliwiający starty w rajdach; jest to jednocześnie ulubione
(a raczej najbardziej znienawidzone) powiedzonko zawodników
kat - katalizator
kat. 2000 - patrz F2
kielichy - górne mocowanie amortyzatorów
kiera - kierownica
kierowca - wyczynowa wkładka między fotel a kierownicę
kilometr - 0,62137 część mili
kit car - rozszerzona specyfikacja samochodów rajdowych obejmująca samochody z napędem na jedną oś
KJS - Konkursowa Jazda Samochodem - popularna impreza dla kierowców amatorów umożliwiająca zdobycie punktów do licencji RII
klamka - główny wyłącznik prądu w samochodzie
klang - fale dźwiękowe wydobywające się z porządnego układu wydechowego
klasa - grupa pojazdów określona przez pojemność skokową ich silników lub inne kryteria odróżniające
klasyfikacja promocyjna - oddzielna klasyfikacja (osobno pilotów i kierowców) prowadzona dla zawodników urodzonych w 1969 lub młodszych, którzy nie zdobyli dotąd tytułu mistrza lub wicemistrza w RSMP
klatka - pałąki bezpieczeństwa wspawane do wnętrza samochodu umożliwiające przeżycie załogi w razie wypadku
klatka hydrauliczna - ironiczne określenie wzmocnień z rurek 'od kranu'
kloce - klocki hamulcowe
kłowa skrzynia biegów - skrzynia biegów z kłowymi wypustkami zamiast synchronizatorów; zwykle zęby takiej skrzyni są proste (zamiast skośnych) - ułatwia to zazębianie w warunkach bojowych
kolce - opony z metalowymi kolcami służące do podróżowania po lodzie
kołyska - podłużnica pod silnikiem, najczęściej w kształcie kołyski
komandor rajdu - najważniejsza osoba oficjalna zawiązana z organizacją rajdu
komisarz - sędzia zawodów motorowych; występuje zwykle stadnie w okolicach PKC-ów, startu i mety
kompas - komputer, np. pokładowy lub sterujący silnikiem
kreska - meta; mówi się np. dobrnąć do kreski, czyli dojechać do mety
kreskówka - rozpisane i czasami rozrysowane zakręty; patrz itinerer
kręcić hołki - kręcenie triumfalnych bączków po zakończeniu rajdu; obecnie forma ta jest na wymarciu, kręcenie
hołków (bączków) jest zwykle zabronione ze względów bezpieczeństwa
kręcioł - próba sprawnościowa rozgrywana najczęściej w jednym miejscu (placu), bez dojazdówek; cel organizowania kręciołów nie jest bliżej znany (nie można zwykle zdobyć punktów do licencji RII)
krótka - w języku pilota jest to określenie krótkiego odcinka prostej drogi pomiędzy zakrętami
kubełki - głębokie, anatomiczne fotele umożliwiające dobre trzymanie podczas zakrętów i dzwonów
kwity - notatki pilota; patrz też itinerer

L
laczki - opony
lewa noga - potoczne określenie techniki hamowania lewą nogą z jednoczesnym dodawaniem gazu prawą
licencja - jest dowodem zarejestrowania, wydawanym osobie fizycznej lub prawnej (kierowca lub zgłaszający, konstruktor lub ekipa, komisarz sportowy, organizator itp.) pragnącej uczestniczyć lub biorącej udział z jakiegokolwiek tytułu w zawodach lub próbach
licencja zgłaszającego - umożliwia zgłaszanie zawodników do zawodów międzynarodowych; wydawana jest przez ASN
limit - patrz taryfa
limit spóźnień - określa maksymalne dozwolone spóźnienie załogi w trakcie całego rajdu; przekroczenie limitu spóźnień powoduje wykluczenie załogi z rajdu
liniowe sprężyny - sprężyny w zawieszeniu, których charakterystyka pracy jest liniowa, tzn. uginają się proporcjonalnie do nacisku; patrz też progresywne sprężyny
lista priorytetowa - lista zawodników, która jest ustalana przez PZM lub FIA wg dokonań zawodników w poprzednim
sezonie; wg listy priorytetowej jest ustalana lista startowa, czyli kolejność startu zawodników w rajdzie
lista startowa - lista zawodników z przydzielonymi im numerami startowymi
lista zgłoszeń - lista zgłaszających oraz zawodników, którzy są zgłoszeni do zawodów
look - zrobić 'look' oznacza - zrobić tuning optyczny (spoilery, naklejki itp.), bez ingerencji w mechanikę
lotnik - po prostu pilot

Ł
łamać - ustawiać samochód do zakrętu dużo wcześniej niż by na to wskazywał zdrowy rozsądek
łycha - jazda z mocno wciśniętym pedałem gazu

M
magnetyzery - wątpliwej skuteczności urządzenia 'magnetyzujące' paliwo i powietrze, mające na celu poprawę parametrów silnika
małpę zrobić - pozdrawianie znajomego kierowcy lub pilota na oesie poprzez charakterystyczny układ ciała i machanie rękoma
marchewy z rury - płomienie wydobywające się z wydechu; zwykle są powodowane magiczną mieszanką sportowego
tłumika + podtrzymania turbo
mechanizm różnicowy - mechanizm rozdzielający (zwykle niezbyt efektywnie) moment obrotowy pomiędzy koła lub osie; patrz też szpera
meliorant - zawodnik sprawdzający własności trakcyjne rowów melioracyjnych
meta - wbrew obiegowym opiniom, nie można kupić tu alkoholu; meta dzieli się na metę lotną i metę stop
meta lotna - jeżeli niedawno jeździłeś w KJS-ach - pohamuj chęć hamowania
meta stop - niezatrzymanie się powoduje niezaplanowany trening kondycyjny pilota
Mickey Mouse's - krótkie, widowiskowe odcinki specjalne organizowane specjalnie dla publiczności
MKS FIA - Międzynarodowy Kodeks Sportowy FIA
mokry filtr powietrza - sportowe filtry powietrza, które są wykonane z włókniny (a nie np. z papieru), która jest nasączona specjalnym olejkiem; filtry takie zapewniają mniejszy opór zasysanego powietrza; filtry takie są zwykle stożkowego kształtu

N
na okrągło - sposób jazdy polegający na nie wrzucaniu samochodu w poślizg
na rękawie - z hamulcem ręcznym podczas zakrętu
naba - przedłużka (dystans) pod sportową kierownicę
nadsterowność - złośliwość samochodu objawiająca się wypinaniem [ bluzgu bluzgu ] na zamiary kierowcy
napad w blokach - najechanie zakrętu ze zblokowanymi kołami
napadać zakręt - szybki dojazd do zakrętu i przejechanie go pełnym pędem
neutralizacja - okres postoju nakazany przez organizatora
N grupa - samochody z ograniczonymi przeróbkami technicznymi
N+ - w niektórych krajach są to samochody gr. N, lecz z większymi hamulcami, inną skrzynią biegów itd. (tzw. Light gr. A)
numery startowe - numery załogi określające kolejność startu w rajdzie; przydzielane są wg specjalnego klucza uwzględniającego osiągnięcia kierowcy w poprzednich rajdach

O
odcinek - odcinek specjalny; patrz OS
odcinek równoległy - odcinek specjalny, w którym równocześnie (równolegle na osobnych torach) startuje dwóch lub trzech zawodników; rozgrywany zwykle jako prolog
odcinek testowy - odcinek drogi wyłączony z ruchu drogowego, na którym zawodnicy przed rajdem mogą dostroić swoje samochody
oes - patrz OS
okręgówka - okręgowy rajd do mistrzostw okręgu; ranga niższa niż RSMP; w okręgówkach wymagana jest licencja RII i samochód z pewnymi elementami bezpieczeństwa
odchudzić - zmniejszyć wagę samochodu poprzez np. wytrawienie blach nadwozia, wyciąganie zawartości z siedzeń itd.
odpłynąć - samochód odpływa, kiedy skutecznie i nieodwołalnie tracisz kontrolę nad nim
odpuścić - zwolnić
okejka - symbol "OK" pokazywany przez załogę oznacza, że mieli na trasie oesu wypadek ale nie potrzebują pomocy; jeżeli takiej pomocy potrzebują pokazują czerwony "X"
OS - odcinek specjalny; zamknięty dla ruchu drogowego odcinek drogi, który jest przejeżdżany przez załogę na czas; próba szybkościowa; (ang. SS - super stage)
ośka - określenie samochodów z przednim napędem lub klasyfikacji samochodów z przednim napędem
otwierający - zawodnik jadący na początku stawki zawodników (z nr. zerowymi); w oficjalnych dokumentach jako otwierający określa się czasem samochody otwierające ruch drogowy na odcinku specjalnym
otworzyć się - stan umysłu kierowcy, który pozwala uzyskiwać perfekcyjne asfaltowe poślizgi przy 150 km/h i więcej


P
pachołek - coś, co na KJS-ach należy jak najszybciej ominąć; ogólna zasada jest taka, że szeroko wchodzimy, płynnie przechodzimy i szybko wychodzimy
pałąk - rodzaj zabezpieczenia antykapotażowego (przeciw skutkom dachowania) w postaci rury przebiegającej wzdłuż boków i dachu samochodu, za przednimi fotelami
park zamknięty - strefa, w której zabronione jest dokonywanie jakichkolwiek prac, czy napraw z wyjątkiem tych, które są przewidziane regulaminem
patelnia - szeroki, ostry nawrót o 180 stopni; przykładem mogą być patelnie walimskie (Rajd Elmot), salmopolskie
(Rajd Wisły)
pełna łycha - patrz łycha - to samo, tyle że pełna
pełny - określenie w języku pilota oznaczające przejechanie zakrętu pełnym gazem
pełnym ogniem - pokonanie czegoś (zakrętu, hopki itd.) z maksymalną możliwą szybkością
pilot - osobnik będący na wyposażeniu rajdówki; nie ma dostępu do kierownicy, a jednak zwykle wie lepiej od kierowcy gdzie i jak jechać
PKC - Punkt Kontroli Czasu
PKP - Punkt Kontroli Przejazdu
plafon - czasami, w niektórych rejonach kraju mówi się tak na kamizelki noszone przez organizatorów rajdu lub na reklamy wzdłuż trasy rajdu; ogólnie mówiąc plastikowa płachta
plamy - są to charakterystyczne miejsca (drzewa, znaki, domy itp.) na oesie, które umieszczamy w opisie, odnosząc do nich sposób jazdy (np. "hamuj na drzewie" - rozpoczęcie hamowania na wysokości drzewa)
planowanie głowicy - operacja frezowania głowicy w celu zwiększenia stopnia sprężania
plombowanie - ma na celu zapobieżenie niedozwolonej wymiany kluczowych elementów samochodu i jest wykonywane przez komisarzy podczas BK
płyta - aluminiowa płyta mocowana pod silnikiem w celu ochrony silnika i elementów przeniesienia napędu
po czarnym - podróżować po drodze; niektórzy preferują przydrożne zarośla i unikają drogi czyli czarnego
podeprzeć ręcznym - w zakręcie użyć hamulca ręcznego, aby ukierunkować auto
podkowa - zakręt nawrotowy
podsterowność - patrz nadsterowność, tyle że samochód wie lepiej gdzie chce jechać bez względu na stopień i kierunek skręcenia kół
podtrzymanie turbo - określenie mechanizmu likwidującego tzw. turbo dziurę; podtrzymanie zapewnia efektywne działanie turbiny już przy niskich obrotach
pojeżdżawka - impreza (organizowana często nieoficjalnie) mająca na celu podnoszenie umiejętności jazdy
polerowanie kolektorów - czynność mająca na celu uzyskanie mniejszego współczynnika oporu zasysanego powietrza i wydmuchiwanych spalin; poleruje się także grzybki zaworów
popularka - popularnie mówiąc - KJS
powerdome - wybrzuszenie na masce samochodu, pod którym ukrywa się większy silnik lub turbosprężarka
prioryterowa lista - lista FIA określająca utytułowanych zawodników (np. mistrzów Europy, Polski itd.); zawodnicy z listy priorytetowej otrzymują pierwsze numery startowe i startują co 2 minuty (normalnie co 1 min.)
program rajdu - oficjalny dokument, podający wszelkie informacje dla zaznajomienia publiczności ze szczegółami przebiegu zawodów
progresywne sprężyny - sprężyny, których charakterystyka pracy jest progresywna, tzn. wraz ze wzrostem nacisku zmniejsza się stopień ugięcia; sprężyny takie mają charakterystyczny beczułkowaty kształt
prolog - odcinek rajdu rozgrywany przed pierwszym etapem, głównie z myślą o publiczności; zwykle start do prologu jest w odwrotnej kolejności - od najsłabszego; zapoznanie się z trasą prologu odbywa się zwykle w formie jednokrotnego zorganizowanego przejazdu kolumny samochodów zawodników podczas zamkniętego ruchu drogowego
prosta - odcinek drogi, w którym teoretycznie nie trzeba używać kierownicy
prostuj - komenda pilota nakazująca przejechanie partii łatwych zakrętów na wprost
przecierak - patrz otwierający
przegrupowanie - przerwa przewidziana przez organizatora w celu kontrolowania czasów teoretycznych, a także przegrupowania samochodów, aby nie było między nimi przerw i startowały przez minutę
przekręcić silnik - nieoczekiwane i destrukcyjne spotkanie tłoków z zaworami; przyczyną jest przekroczenie obrotów powyżej wartości o jakiej nie śniło się konstruktorom silnika
przelotka - kawałek rurki, którą się montuje zamiast tłumika lub katalizatora
przyjąć - dostać po parę sekund od prowadzącego; można przyjąć też np. drzewo na maskę
puszczać marchewy - patrz marchewy z rury
pyta - pełny gaz.
PZM - Polski Związek Motorowy; członek FIA, jedyny posiadacz władzy sportowej na terenie RP

R
RI - licencję sportową RI może uzyskać członek automobilklubu, który posiada prawo jazdy oraz ważną licencję RII; warunkiem jest uzyskanie odpowiedniej ilości punktów za zajęte miejsca w rajdach okręgowych lub w
eliminacjach RSP PZM
RII - licencję sportową RII może uzyskać członek automobilklubu, posiadający prawo jazdy kat. B, C lub D; warunkiem jest uzyskanie odpowiedniej ilości punktów podczas uczestnictwa w rajdach popularnych - KJS-ach
radio rajdowe - w czasie trwania niektórych rajdów (głównie w mistrzostwach świata) na osobnej częstotliwości lub poprzez istniejącą rozgłośnię podawane są najświeższe informacje i wyniki
rajdówka - skomplikowane urządzenie techniczne wywołujące zamieszanie wśród innych użytkowników dróg; służy również do wzbudzania zainteresowania wśród istot płci przeciwnej
rallycross - coś pomiędzy rajdem a wyścigiem
rampa - podwyższenie, na którym zwyczajowo odbywa się start oraz meta rajdu
regrouping - patrz przegrupowanie
Regulamin Szczegółowy - obowiązkowy oficjalny dokument, wydany przez organizatora zawodów w celu uregulowania szczegółów zawodów
reklama obowiązkowa - dodatkowa reklama firm sponsorujących dany rajd; jej nie umieszczenie na samochodzie pociąga za sobą zwykle dwukrotne zwiększenie wpisowego
reklamować się - zgłosić protest do Biura Rajdu
rękaw - hamulec ręczny
rękaw ciągnąć - ciągnąć hamulec ręczny
rolex - kilkakrotny obrót samochodu wzdłuż osi podłużnej; zalecane są kaski ochronne
rozpiska - patrz itinerer
rozpórka - pałąk rozpierający montowany pomiędzy górną częścią amortyzatorów (między kielichami); usztywnia nadwozie w rejonie zawieszenia
rozwiesić samochód - ...można na słupie albo na drzewie; a wszystko będzie i tak na pilota, że źle podyktował
RSMP - Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski
RSMŚ - Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata
RSP PZM - Rajdowy Samochodowy Puchar PZM; tzw. druga liga Mistrzostw Polski; można startować samochodami i używać wyposażenia z utraconą licencją FIA
RWD - napęd na tylne koła (ang. Rear Whell Drive)
rzucić psa - poślizg czterokołowy
rybka - rzucanie samochodem; patrz też wahadełko i dojście na trzy

S
scandinavian flick - rzucanie na boki samochodem przed zakrętem podczas hamowania; patrz też dojście na trzy
SS - patrz OS (ang. Super Stage)
sekcja - odcinek trasy pomiędzy dwoma kolejnymi PKC
sekwencyjna skrzynia - skrzynia biegów, w której przełożenia zmienia się w jednej płaszczyźnie (podobnie jak w motocyklu), do przodu - redukuje, do tyłu - zmienia na wyższy
seryjne samochody - mylące określenie (wg regulaminu) samochodów N grupowych
Sh - próba zrywu i hamowania; występuje w KJS-ach
shakedown - patrz odcinek testowy
show car - samochód przeznaczony do prezentacji reklamowej, najczęściej oparty na seryjnym samochodzie i tylko z zewnątrz przypominający rajdówkę
składać się - odpowiednio ustawiać samochód przed zakrętem; patrz też dojście na trzy
skrzydło - określenie tylnego spojlera
slajd - poślizg mniej lub bardziej kontrolowany
slicki - opony bez bieżnika przeznaczone do jazdy po suchym asfalcie; obecnie wymaga się nacięcia minimalnych rowków
specyfikacja - dokument określający bardzo szczegółowo z czego się składa samochód i co wolno, a czego nie wolno zmieniać
spek - pisze się "spec.", czyli skrót od specyfikacji; spek może być fabryczny, nie fabryczny, itd.
sportowy wałek - wałek rozrządu ze sportowymi krzywkami (są bardziej ostre)
sportowe pedały - specjalne perforowane pedały lub nakładki umożliwiające dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu sprawniejsze operowanie nimi
sprzęgło węglowe - w samochodach rajdowych ze względu na wyższe wymagania wytrzymałościowe stosuje się często mechanizmy ze specjalnych materiałów, jak np. z włókien węglowych
stabilizator - jest to poprzeczny drążek mocowany w przednim zawieszeniu; jego głównym zadaniem jest ograniczanie przechyłów nadwozia na zakrętach
stajnia - team, zespół sportowy
starter - komisarz sportowy, którego zadaniem jest dawanie zawodnikom sygnału do startu
stożkowy filtr powietrza - filtr o stożkowym kształcie - zapewnia to bardziej wydajne zasysanie powietrza do silnika;
zwykle są to tzw. mokre filtry
strefa - Strefa Punktu Kontrolnego - odcinek drogi, na którym zawodnicy nie mogą serwisować aut (chyba, że jest to strefa serwisowa), stać za długo a tym bardziej korzystać z obcej pomocy, np. pchania
strefa kontrolna - jest to strefa wokół punktów kontrolnych i jest oznaczona specjalnymi tablicami; obowiązują w niej
przepisy parku zamkniętego
strefa serwisowa - w niektórych rajdach są ściśle określone strefy serwisowe, poza którymi niedozwolone są naprawy i zmiany opon
strumienica naddźwiękowa - część układu wydechowego ukształtowana w formie dyszy zwiększającej prędkość
wylotową spalin
Super 1600 - nowa klasa w mistrzostwach świata (samochody z napędem na przednią oś, silnik wolnossący do 1600 cm3)
super-licencja - licencja umożliwiająca starty w mistrzostwach międzynarodowych FIA; super-licencja jest własnością FIA i jest wydawana posiadaczowi przed zawodami
super OS - specjalny odcinek specjalny w RSMŚ, zorganizowany głównie z myślą o kibicach; często jest rozgrywany jako wyścig równoległy
syf - ziemia, piach, kamienie i inne zanieczyszczenia na drodze
sygnaliści - komisarze odpowiedzialni za sygnalizowanie zawodnikom poprawności wykonania próby
Sz - próba zwrotności; występuje w KJS-ach
szczyt - najwyższy punkt na drodze w danym momencie; określenie charakterystyczne przy opisie OS-u
szelki - sportowe pasy bezpieczeństwa z 4-roma lub 5-cioma punktami zamocowania
sznurek - wysoce specjalizowany przyrząd służący do szybkiego ustawiania zbieżności w samochodach rajdowych
szpera - układ różnicowy o ograniczonym poślizgu; umożliwia efektywniejszy rozdział momentu obrotowego przekazywanego na koła; blokada mechanizmu różnicowego; stosuje się między kołami lub między osiami; patrz też dyferencjał płytkowy i helikalny
szpera płytkowa - patrz dyferencjał płytkowy
szpera helikalna - patrz dyferencjał helikalny
szpica - zawodnicy z czołówki
szpieg lodowy - jest to osoba, której zadaniem jest przejeżdżanie odcinków specjalnych na krótko przed ich zamknięciem dla ruchu drogowego i informowanie załogi o panujących warunkach pogodowo-nawierzchniowych
szutrowe zawieszenie - zawieszenie na luźną (lub śniegową) nawierzchnię, charakteryzujące się wyższym prześwitem, większym skokiem i zwykle łagodniejszą charakterystyką
szykana - sztuczna przeszkoda ustawiana na trasie rajdu w celu zmniejszenia prędkości załóg na długich prostych (zazwyczaj prawidłowy przejazd kontrolują sędziowie faktów); określa się też tak dwa krótkie zakręty następujące bezpośrednio za sobą
ślepia - światła lub dodatkowe halogeny
śruba - bardzo niebezpieczna ewolucja lotnicza

T
tablica ogłoszeń - tablica znajdująca się w biurze zawodów, na której wywieszane są oficjalne komunikaty rajdu
tablice rajdowe - nalepki z nazwą rajdu i z numerem załogi umieszczane na przedniej masce i na tylnej szybie samochodu; określeniem tym nazywa się również tablice organizatora z piktografiami określającymi PKC, start, metę, strefy itd.
taksówka - patrz taryfa
tańczyć - tankować paliwo
tapczan - określenie samochodu bardzo miękko zawieszonego
taryfa - dostajesz ją, gdy w KJS-ie dokładnie poknocisz próbę; twój czas wtedy, to 150% czasu najlepszego zawodnika, czyli mocno w plecy
team order - nie sportowe 'ustawianie' zawodników przez szefa teamu, mające na celu odniesienie korzyści całego zespołu lub wybranego zawodnika
team's cup - klasyfikacja prowadzona w rajdowych mistrzostwach świata dotycząca zespołów nie fabrycznych
TorSen - szpera helikalna (ang. - Torque Sensitive)
trasa - droga wyznaczona przez organizatora do pokonania przez uczestników zawodów
trening - trenowanie na trasie rajdu jest (teoretycznie) zabronione; można natomiast zapoznawać się z trasą
treningówka - samochód przeznaczony do zapoznania się z trasą i opisania jej; samochód taki musi spełniać kilka przepisów, których zwykle nie spełniają rajdówki (np. nie może posiadać napisów i naklejek reklamowych)
tuner - ktoś, kto przygotowuje samochód do sportu (lub polepsza jego parametry tylko do celów 'cywilnych'); zachodni potentaci na rynku zajmują się też wypożyczaniem swoich dzieł - są one tak drogie, że zwykle nie opłaca się ich kupować
tuning - szereg magicznych czynności, po których Twój samochód nadaje się wreszcie do jazdy; w pewnych kręgach panuje mylne przekonanie, że tuning oznacza powieszenie płyty CD na lusterku wstecznym
turbo dziura - moment w zakresie obrotów, w którym nie występuje doładowanie turbiny; patrz podtrzymanie turbo
turystyczne samochody - mylące określenie (wg regulaminu) samochodów A grupowych

U
układ transmisyjny - skrzynia biegów wraz z półosiami, wałem napędowym itp.
umysłowy - pilot (nie mylić z umysłowo chorym, bo tacy to wszyscy jesteśmy)
uniball - przegub stosowany w A-grupowych zawieszeniach, w którym elastyczny element gumowy zastąpiono metalowym przegubem kulowym
upalać - w odniesieniu do samochodu, znaczy ostro jeździć, trenować
USR - Uzupełnienie Standartowego Regulaminu

V
volta - niekontrolowana figura akrobatyczna wykonywana przez samochód w czasie nieplanowanego lotu nad lub obok oesu
vorlaufer - przecierak z licencja RI który posiada praktykę w rajdach RSMP

W
wacha - paliwo
wahadełko - kontrolowane rzucanie (ustawianie się do poślizgu) samochodem przed zakrętem
wazon - jak dobrze pojedziesz to na mecie dostajesz najczęściej właśnie wazon lub puchar
wicek - wicemistrz
wiskoza - wiskotyczne sprzęgła ślizgowe o ograniczonym poślizgu znajdujące się w układzie przeniesienia napędu
wiza - dowolnej treści i wyglądu wpis dokonany przez komisarza do karty drogowej zawodników
wolny przejazd - przejazd bez rejestrowania czasów w razie wypadku lub niedostatecznego zabezpieczenia OS-u
wolny wydech - układ wydechowy bez tylnego tłumika; końcówka rury wydechowej znajduje się zwykle z boku samochodu
wpisowe - suma pobierana przez organizatorów każdego rajdu; zwykle zawiera w sobie ubezpieczenie od szkód
wyrządzonych przez zawodników podczas rajdu; wpisowe wynosi zwykle od 50zł (KJS) do 800zł (eliminacje RSMP)
WRC - specyfikacja techniczna samochodów umożliwiająca znacznie zaawansowane przeróbki techniczne w samochodach z napędem na cztery koła i z turbosprężarką; (ang. World Rally Car)
wtrysk wody - w A-grupowych potworach stosuje się czasami tuż przed zapłonem mieszanki wtrysk wody do cylindrów (ma to na celu poprawę osiągów); określeniem wtrysk wody nazywa się też zewnętrzne zraszanie chłodnicy wody lub intercoolera mgiełką wodną
wykluczenie - jedna z kar regulaminowych polegająca na zabraniu osobie, której dotyczy, brania udziału w jednych
określonych zawodach
wyryp - rajd na złych, dziurawych nawierzchniach
wzorcowa małpa - perfekcyjne wykonanie małpy; patrz małpę zrobić

Z
zacierak - patrz zamykający
zacisk - zakręt zacieśniający się
zadać dzidę - czyli efektywnie wypaść z drogi, zatrzymując się np. na drzewie
zakręt - zmiana kierunku przebiegu drogi; zwykle znajduje się pomiędzy dwoma prostymi
załącznik B - załącznik MKS FIA , w którym szczegółowo zawarto podział samochodów biorących w zawodach; obowiązuje w zawodach międzynarodowych
załącznik J - załącznik MKS FIA, zawierający szczegółowy opis zakresu dozwolonych przeróbek samochodów rajdowych
załoga - kierowca + pilot
zamiatać - pokonywać zakręty z poślizgami
zamknąć szafę - rozpędzić samochód do granic możliwości wskazówki prędkościomierza; inaczej zamknąć licznik
zamykacz - patrz zamykający
zamykający - zawodnik jadący na końcu stawki zawodników (z nr. K); w oficjalnych dokumentach jako zamykających określa się czasem samochody rozpoczynające rajd (zerówki), jako zamykające ruch drogowy na odcinku specjalnym
zaparkować - inaczej skutecznie wypaść z drogi; patrz też dzwon
zapiąć czapkę - założyć kask
zapinki - metalowe bolce z zawleczkami służące do zabezpieczenia klapy silnika i bagażnika
zapoznanie się z trasą - zawodnicy mogą zapoznać się z trasą rajdu tylko w warunkach normalnego ruchu drogowego, muszą stosować się do kodeksu ruchu drogowego; samochód do zapoznania się z trasą musi spełniać odpowiednie warunki (np. nie może być na nim żadnych napisów)
zasada nr 1 - nie sztuka szybko wejść w zakręt, sztuką jest szybkie z niego wyjście
zawias - patrz zawiecha
zawiecha - mechanizm zwiększający komfort jazdy w zwykłych samochodach; w rajdówkach urządzenie to służy do czegoś innego
zawijać - jeździć rajdowo
zawleczki - patrz zapinki
zbierać - jeżeli Twój magiczny pojazd dobrze się zbiera to znaczy, że ma dobre przyspieszenie
zdjąć kibica - potrącić przedstawiciela publiczności na OS-sie
zerówka - (0, 00, 000) załogi otwierające stawkę zawodników; patrz też otwierający i zamykający
zgłaszający - osoba prawna lub fizyczna posiadająca uprawnienia (licencję) zgłaszającego
ZG PZM - Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego z siedzibą w Warszawie
ZKS - Zespół Komisarzy Sportowych
ZO PZM - Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Motorowego
zrobić dzika - wykonać dacha przez przód; jest to rzadziej stosowana odmiana dachowania
ZSS - po nowemu jest to Zespół Sędziów Sportowych
zupa - paliwo
zwężka - ogranicznik ilości powietrza (pośrednio mocy silnika) dostarczanego do turbosprężarki; wymagają go
przepisy zawodów
zwiedzić krajobraz - kiedy droga skręca w innym kierunku niż podaje Ci pilot, Twoim zdumionym oczom ukazują się
właśnie bajkowe krajobrazy; upraszczając moją myśl - wypad z drogi


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Philipp
Cafe Driver



Dołączył: 27 Lip 2013
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Osielsko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 17:35, 28 Lip 2013    Temat postu:

Fajny słownik Wink. Przyda się na pewno niejednemu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ortes
Administrator



Dołączył: 18 Maj 2013
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 8:59, 04 Sie 2013    Temat postu:

Tylko zdaje się, że forum umrze śmiercią naturalną. Jeździ po BB dużo fajnych autek i są na developed cars na FB, ale to nie forum a portal społecznościowy. Szkoda, bo mogłoby się z tego urodzić coś fajnego Smile. Jak na razie działa Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.racingbb.fora.pl Strona Główna -> Hyde Park Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin